check
יוזמת הצעירים לשלום (YOUTH PEACE INITIATIVE) | התכנית לחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם

יוזמת הצעירים לשלום (YOUTH PEACE INITIATIVE)

מרכז שוויץ לחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם והמכון המחקר לקידום השלום ע"ש הארי ס' טרומן, נבחרו על ידי מכון Clingendael ליחסים בין לאומיים לייצג את ישראל ביוזמת הצעירים לשלום (YPI) לשנת 2014. מטרת הפרויקט להפוך את הדור הצעיר למעורב בתהליך השלום בין הישראלים לפלסטינים, כדי למצוא פתרונות יצירתיים למכשולים המאפיינים את הסכסוך שנים כה רבות (לפרטים נוספים: http://kindvanderekening.org).

ארבעה סטודנטים מצטיינים נבחרו ונשלחו על ידי מרכז שוויץ להאג – "עיר השלום והצדק הבין-לאומית": חן ראובני, ניקול פרל, איתמר בן ישראל ורינה ליפסקי. במהלך שהייתם בהולנד, בין התאריכים 18-11 באוקטובר 2014, הנציגים הישראלים נפגשו עם סטודנטים צעירים מהשטחים הפלשתינים, מקוריאה, מקפריסין, מצפון אירלנד, מארצות הברית ומהולנד. יחדיו, הם זיהו את אבני הנגף של תהליך השלום הישראלי פלסטיני, הציעו הצעות להסרתן וגיבשו מפת דרכים להסדר קבע בין ישראל לפלסטינים. 

שבועות ספורים בלבד לאחר סיומו של מבצע צוק איתן, משלחת של סטודנטים ישראלים ופלסטינים מהגדה המערבית, ביחד עם נציגים של אזורי סכסוך נוספים ונציגים צעירים מהאיחוד האירופאי וארה"ב, נפגשו על מנת להניע את יוזמת הצעירים לשלום.

שלושה סטודנטים ממרכז שוויץ לחקר סכסוכים, סטודנט נוסף לתואר בוגר מהאוניברסיטה העברית וסטודנט לתואר מוסמך מאוניברסיטת ת"א נבחרו לייצג את ישראל. בהולנד הם נפגשו עם עמיתיהם הפלשתינים וחוו מפגשים שכללו הידברות ומשא ומתן.

הפסגה בהולנד הייתה מעשירה ומאתגרת. הדיונים המדיניים היוו בסיס לחילופי חוויות אישיות מהסכסוך ולהצגת התפיסות של כל אחד מהחברות את רעותה. לאף אחד מהסטודנטים הישראלים הייתה בעבר הזדמנות למפגש הדוק עם צעירים פלסטינים. על אף שחברי הקבוצות גרים במרחק נסיעה קצר זה מזה, ונראה כי הם חיים ביקום מקביל, הם עדיין נפרדים לחלוטין. 

החברים הישראליים והפלשתינים של YPI המשיכו לאורך שנה שלמה בדיוני דיאלוג ומדיניות. למרות האלימות המתמשכת בירושלים ובגדה המערבית, המשלחות נפגשו פעמיים במכון טרומן באוניברסיטה עברית השנה. כמה מחברי המשלחת הישראלית היו מעורבים בארגון אירוע בלתי מפלגתי במכון טרומן במהלך שנת 2015. מכון טרומן תמך במשלחת הישראלית וסיפק ייעוץ, וכן סייע למשלחת הפלסטינית בהשגת האישורים הנחוצים לצורך קיום הפגישות. בתמיכת הנציגות ההולנדית ברמאללה, ועדת ההיגוי ההולנדית נשארת מעורבת באופן פעיל ומסייעת בתיאום בין שתי המשלחות.

  • The Israeli delegation from right to left: Chen Reuveni, Itamar Ben-Israel, Rina Lipsky, Dana Raz, Perle Nicole. In the middle: Chaim Divon (Ambassador of Israel to the Netherlands) and his wife Linda Divon.
  • delegation members
  • From right to left: Iman Atri (Palestinian deligation), Dr. Nabil Abu-Ziad (The Palestinian Authority's representative in the Hague), Chaim Divon (Ambassador of Israel to the Netherlands), Rina Lipsky.