סמינרים מחלקתיים 2014-2013

4.11.2013

נושא ההרצאה: "בין אביב לחורף: הערכת ביניים על המהפכות בעולם הערבי"
מרצה: פרופ' אלי פודה, החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון, האוניברסיטה העברית בירושלים.
דברי פתיחה: ד"ר זוהר קמפף - ראש מרכז שוויץ וראש התכנית לחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם.
תאריך: יום שני, 4 בנובמבר 2013, 14:00-12:30.
ההרצאה נערכה בשיתוף עם החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון, במסגרת מפגש פתיחה של התכנית לחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם. 

9.12.2013

נושא ההרצאה: "הילדים של כולם? תפקיד התקשורת בסיקור סיפורי חטיפה ושבי מסביב לעולם"
מרצה: ד"ר קרן טננבוים-וינבלט, המחלקה לתקשורת ועיתונאות, האוניברסיטה העברית בירושלים.
תקציר: ההרצאה עסקה בתפקיד המורכב שממלאת התקשורת בסיפורי חטיפה ושבי, בהתבסס על מחקר שבחן את האופן שבו סיקרה העיתונות ברחבי העולם את סיפוריהם של אזרחים צרפתים, אמריקאים, קולומביאנים וישראלים אשר נחטפו במהלך הסכסוכים האלימים בעיראק, אפגניסטן, קולומביה ועזה. ההרצאה התמקדה בשני היבטים מרכזיים: האופן שבו התקשורת תורמת לניהול הנראות של סיפורים אלה והאופן שבו התקשורת משמשת כסוכנת של זיכרון קולקטיבי פרוספקטיבי, המזכירה לציבור ולמקבלי ההחלטות לא רק מה אירע אלא מה עדיין צריך להיעשות.  
תאריך: יום שני, 9 בדצמבר 2013, 14:00-12:30.
ההרצאה נערכה בשיתוף עם המחלקה לתקשורת ועיתונאות.

6.1.2014

נושא: כנס לרגל פרסום ספרו של ד"ר זוהר קמפף - ראש מרכז שוויץ לחקר סכסוכים

מושב ראשון: הרצאת אורח - מר אהוד אולמרט

http://www.youtube.com/watch?v=8XeUQoXGr_U

מושב שני:

http://www.youtube.com/watch?v=TQnjr0FK-fQ

לתכנית הכנס לחצו כאן

לתמונות מהכנס לחצו כאן

3.3.2014

נושא ההרצאה: סולחה - פתרון סכסוכים מוסלמי באמצעות שיקום הכבוד
מרצה: דורון פלאי The School of Arts and Humanities, King's College, London
תקציר: האם יש הבדל בין פתרון סכסוכים מערבי ומזרחי? בדיקה של פתרון סכסוכים בין-חמולתי בקהילת ערביי צפון ישראל מספקת מספר רמזים לכך.      
תאריך
: יום שני, 3 במרץ 2014, 14:00-12:30. 

12.5.2014

נושא ההרצאה: שיח שלום והשלום הנבואי
מרצה: ד"ר אליק אייזקס, מנהל שותף ב"שיח שלום"; בית הספר רוטברג לתלמידי חו"ל, האוניברסיטה העברית
תקציר: ההרצאה עסקה במתח בין משנת השלום החילונית המערבית לבין זו המצויה בתיאולוגיה היהודית. ברמה הפרקטית, בהרצאה הוצג פועלו של פרויקט "שיח שלום", שד"ר אייזקס מנהל אותו בשיתוף עם ד"ר אבינעם רוזנק וגב' שרון לשם-זינגר. "שיח שלום" מקיים קבוצות של מפגש קבוצה בהנחיה דינאמית, בין מנהיגים רבניים בהתנחלויות האידיאולוגיות לבין אנשי ציבור, אקדמיה ושירות חוץ.
תאריך: יום שני, 12 במאי 2014, 14:00-12:30.

2.6.2014

נושא ההרצאה: השפעת בתי דין בין-לאומיים על תהליכי פיוס לאומי
מרצה: ד"ר סיגל הורוביץ, מכון טרומן לקידום השלום, האוניברסיטה העברית
תקציר: קיימת כיום ציפייה כי בתי דין פליליים בין-לאומיים יתרמו לתהליכי פיוס לאומי במדינות היעד שלהם. עם זאת, בתי הדין הללו אינם מקבלים הנחיות ממקימיהם כיצד לקדם מטרה זאת או מה הכוונה במונח פיוס לאומי. בנוסף, רוב הטיעונים העוסקים כיום ביחס בין בתי הדין הללו לבין פיוס לאומי הם בעיקר תיאורטיים ופילוסופיים ללא עיגון בממצאים אמפיריים. התיזה שלי מנסה למלא חלל זה ולהציג נתונים אמפיריים על תרומתו של אחד מבתי הדין הללו - ביה"ד הפלילי הבין-לאומי לרואנדה - לקידום הפיוס במדינת היעד שלו, רואנדה. ביה"ד לרואנדה הוקם על ידי האו"ם בסוף 1994, מיד לאחר אירועי אפריל-יולי של אותה שנה ברואנדה, בהם נטבחו בני קבוצת הטוטסי במסגרת רצח עם שתוכנן ונוהל ע"י בני הוטו קיצוניים. כיום, ההוטו והטוטסי, שתי הקבוצות האתניות העיקריות ברואנדה, מנסות להתפייס ולבנות מדינה מאוחדת. ביה"ד לרואנדה הוא בית הדין הפלילי הבין-לאומי הראשון שקיבל מנדט מפורש לקדם פיוס במדינת היעד שלו. מאז 1994, בתי דין פליליים בין-לאומיים נוספים קיבלו מנדט דומה, אם במפורש ואם במשתמע. יצוין כי ב20 שנה האחרונות קמו 9 בתי דין פליליים בין-לאומיים. בעוד המחקר שלי מתמקד בביה"ד הבינ"ל לרואנדה, אני מפתחת ובוחנת גישה באמצעותה נוכל לבחון את ההשפעות של בתי-דין פליליים בין-לאומיים על תהליכי פיוס במדינות היעד שלהם גם במקרים אחרים.
 
ד"ר סיגל הורוביץ היא מלגאית רבין במכון טרומן לקידום השלום ומרצה לצדק מעברי בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית. בעבר עבדה כיועצת משפטית לנשיא ביה"ד הפלילי הבין-לאומי לרואנדה, וכיועצת לתביעה בבית הדין המיוחד לסיירה לאונה. סיגל סיימה בהצטיינות את תואר המאסטר שלה באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק בשנת 2003. את עבודת הדוקטורט סיימה לא מזמן בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית, ובימים אלה ממתינה לאישור תואר הדוקטור. בדוקטורט חקרה את השפעת בתי-דין פליליים בין-לאומיים על תהליכי פיוס לאומי, תוך התמקדות ברואנדה כמקרה בוחן. בסמינר היא הציגה היבטים ממחקר זה.
תאריך: יום שני, 2 ביוני 2014, 14:15-12:15.